Instore marketing met digitale beeldschermen

Er worden steeds meer spullen online verkocht. Daarom is het voor fysieke winkels extra belangrijk om zo veel mogelijk mensen over te halen om iets te kopen. Dat is alleen niet zo makkelijk als het klinkt. Het hangt namelijk van meerdere factoren af of mensen ook daadwerkelijk iets kopen en daarvoor is de instore marketing én de instore communicatie erg belangrijk. Maar wat is instore marketing en communicatie precies?

 

De indeling van je winkel

 

Onder instore marketing en instore communicatie vallen als het ware alle marketing- en communicatiemiddelen die zich binnen in de winkel bevinden, en ook het doel hebben om mensen over te halen iets uit de winkel te kopen. Het woord ‘instore’ betekent dus ‘in de winkel’. Mensen op de winkelvloer zijn over het algemeen gemakkelijk over te halen om iets te kopen door middel van deze vorm van marketing en communicatie, die zich voornamelijk uit door het in de aandacht zetten van bepaalde producten. Dit kan door de juiste locatie in de winkel te kiezen voor een product zodat deze opvalt, maar ook door middel van kortingsacties. Een rood bordje waar met grote opvallende letters ’50% korting’ op staat trekt bijvoorbeeld de aandacht. Met dit soort middelen proberen winkels eventuele consumenten over te halen door toch iets te kopen. Andere vormen van instore marketing zijn:

  • Toonbankdisplays
  • Posters
  • Loyaliteitsprogramma’s

 

Het gebruik van digitale schermen

 

Die posters en displays kun je ook vervangen door digitale schermen waarop acties en zelfs korte promotievideo’s, voor onder andere branding, weergegeven kunnen worden. Dit heet narrowcasting, oftewel digital signage. Tot voor kort was deze vorm van communiceren voor bedrijven te duur, maar door de ontwikkelingen op het gebied van LED-, LCD-, en plasma-schermen is dit veranderd. Nu zo’n narrowcast-systeem voor bedrijven betaalbaarder is geworden, is het ook sterk in opmars.

Zo’n narrowcasting-project moet echter wel goed voorbereid worden. Het bestaat uit meer dan alleen een kortingsplaatje laten zien op een digitaal scherm. Het is verstandig om een communicatieplan op te stellen, en aan de hand daarvan te bepalen wat je op die displays gaat programmeren. Alle belangrijke details waar je op moet letten bij het beginnen van een zo’n project staan uitgebreid beschreven in een speciale wijzer. Deze heet de Digital Signage Wijzer 2020. Hier staan ook veel voorkomende valkuilen in waar organisaties mee te maken kunnen krijgen. Wat ook belangrijk is om in de gaten te houden is het ROI. Dit staat voor het Return Of Investment. Ook informatie over dit onderwerp wordt gegeven in de wijzer.

Het scheelt je natuurlijk ook een hoop materiaal voor het maken van die papieren bordjes en posters. Een scherm kun je op zijn plek laten hangen of staan, en op afstand iets anders laten uitzenden. Dit geeft ook een andere look aan je winkel, maar is dus ook duurzamer. Als je de actie namelijk verlopen is, gooi je een poster weg en pak je een nieuwe.

De nieuwe vorm van communicatie bestaat uit een softwarecomponent en een hardwarecomponent. De narrowcasting software die je nodig hebt bestaat uit de programma’s voor het inrichten van je systeem. De hardware bestaat uit de fysieke schermen, die overigens alle maten kunnen hebben.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.